|
Игрите са едни от най-използваните програми, които се пишат и съществуват от десетилетия. Хора като Стив Возниак и Бил Гейтс
са тези, от които е започнало всичко(които са ги създали).
Още от зората на компютърната ера видео игрите са били използвани не само за забавления на потребителя, но и за тестване на
производителността(респективно - мощността) на самия компютър. През '60-е години на миналия век един от първите
създатели(и разпространители) на видео игри са били "DEC". Простите, но същевременно забавни и пристрастителни, игри са били
добър и интересен начин да запълниш няколко свободни часа.
Първата дистрибуция на операционната система Unix, пусната на пазара през 1971-ва година, съдържа в себе си игри като шах, "moo",
морски шах и други. Били са примитивни и базирани на букви и числа. От тогава всички дистрибуции на Unix подобни операционни системи
идват с вградени в тях подобни игри, които могат да бъдат стартирани от конзолата.
Към средата на '70-е години корпорацията Tandy предоставя своя "микрокомпютър" TRS-80 с две demo игри(да, от тогава има demo-та :) ),
написани на езика за програмиране BASIC и предоставя някои други игри върху касети.
Съоснователят на Apple - Стив Возниак, написал софтуера "Brick Out" на програмния език Integer BASIC(който също е написан от Возниак).
Играта направила неформания си дебют на събрание на "Homebrew Computer Club" през 1976 година. После официално е дебютирала под името
"Little Brick Out", написана от Брус Тогнизини, след което Apple я пуска като част от DOS 3.2 през 1979 година.
Бил Гейтс е написал ПОНЕ една игра и тя се казва DONKEY(магаре), по-добре позната като файловото си име: DONKEY.BAS . Microsoft я включват
като демонстрация за езика BASIC, който е вграден в по-ранните версии на PC DOS(IBM-ският еквивалент на MS-DOS, който също е разработен от Microsoft).
Ранни версии на Macintosh OS съдържали в себе си малки приложения наричани "Desk Accessories". Това били малки програми, почти еквивалентни
на днешните "gadgets/widgets"(можете да ги видите на всеки компютър с инсталиран Windows Vista или Windows 7), които можели да бъдат бързо пуснати
докато се изпълнявали други приложения(това е преди Mac-овете да поддържат multitasking). Едно подобно приложение било първата игра
за Macintosh - Puzzle, написана от Анди Хърцфелд.
Първия Windows(Windows 1.0, пуснат на пазара през 1985 година), идва с една единствена игра наречена Reversi, която Microsoft прилагат в Windows 2.0 и Windows 3.0
Играта е заместена от добре познатият ни Minesweeper във версия 3.1 на Windows.
DeskMate е програма, която предлага визуален интерфейс(GUI) върху DOS и на нея потребителят е имал възможността да играе играта Hangman(Бесеница).
MS-DOS 5.0 и по-новите версии идвали с QBasic, най-добрият интерпретатор на програмни езици на Microsoft по онова време. Операционната система съдържала в себе си
две игри - Nibbles и Gorillas. Nibbles може да предположим, че е била първата версия на класическата игра "Змия". От своя страна, в играта Gorillas, двама играчи
е трябвало да се замерят с експлоадиращи банани, които се взривявали при удар с играча и съответно носели точки на този, който е хвърлил банана.
Малко преди Microsoft да пусне на пазара своя Windows 3.1, IBM разпространява собствената си 32 битова операционна система - OS/2 2.0, която е била с
богат, за времето си, избор от 7 игри. По-късните разработки на операционната система не биват орязани от игри.
Световноизвестната игра Windows Solitaire за пръв път се появява на бял свят през 1990 година с Windows 3.0 . Четири години по-късно Mac OS предоставя възможността
на потребителите да наредят пъзел на карта на Света. Операционната система била Apple Macintosh System 7.5 с 32 битови цветове, което давало възможността за невероятна(за времето си)
цветна карта на играта. Играта била в вграждана до версия 7.6 .
Добре познатият ни Windows 95 излиза с подобрена версия на играта Freecell, която се появява на бял свят с Windows 3.0 през 1990 година, но с Windows 95 тя става популярна, като
се използва и до днес, с подобрена графика, в Windows Vista и Windows 7.
Операционната система NeXTSTEP дебютира през 1988 на пазара с компютъра NeXT, който бил изцяло черен. Първата машина, създадена от Steve Jobs, преди той да стане съосновател на
Apple Inc. От 1989 година операционната система съдържа в себе си игра на шах: Chess.app . След като NeXT спира да прави хардуер, операционната система сменя името си на
OPENSTEP, като версия 4.2 съдържа игрите Chess, Billiards и BoinkOut(клонинг на играта Breakout). Интересен факт е, че играта Chess.app все още се вгражда дори и в Mac OS X, наследникът
на NeXTSTEP.
Играта 3D Pinball: Space Cadet първа се появява в Microsoft Plus! за Windows 95 и после заедно с всяко копие на Windows 95, NT, ME, и XP, продавано от 1998 до днес.
Apple купуват NeXT през 1996 година с целта да използват OPENSTEP операционната система на NeXT, която да замести тяхната остаряваща система. Тя по-късно става Mac OS X Server 1.0,
която прераства в добре познатата ни Mac OS X. До ден днешен Mac X идва с вградена версия на Chess, макар и играта да е доста променена от OS X версия 10.3 Panther през 2003.
Windows ME съдържа в себе си голям брой нови игри, като сред тях има някои, които дават възможността на потребителите за игра в интернет: Internet Checkers, Internet Chess, Internet Hearts,
Internet Spades, Internet Backgammon и Internet Reversi. В Windows ME също са добавени нови игри като Spider Solitaire и Classic Hearts, но оставя и класическите Pinball,
Minesweeper, Freecell, и Solitaire.
Видяхме как, в миналото, дистрибуции на Unix и Linux предлагат текс базирани игри, стартирващи се от конзолата. Те по-късно са изместени от графични игри, базирани на XWindow. Ubuntu
винаги е предлагал голям набор от графично базирани игри, някои от които виждаме от дистрибуция 7.04 .
С появата си, Vista предлага обновени версии на игрите FreeCell, Spider Solitaire, и Hearts, както и някои изцяло нови предложения: Chess Titans, Mahjong Titans, Purble Place и InkBall.
Така, игрите създадени идващи с операционни системи, добиват голяма популярност през годините и до ден днешен се използват от много хора, когато имат да убият малко свободно време. Тези игри са базата, на която
са се появили всички останали игри, били те за операционна система, за конзола или онлайн(флаш игри).
Историята на флаш игрите започва с нарастващата популярност на компанията Macromedia през 1996, която, в последствие, става най-предпочитаната платформа за онлайн игрите за поколения напред.
През тази година все повече сайтове биват подобрени, като добавят Macromedia Flash обекти в себе си, което дава по-големи възможности на потребителите да си взаимодействат с игрите. Хората
започват да виждат големия потенциал на Macromedia Flash и с излизане на по-късни версии(от Action Script 5 и нагоре) хората започват да създават флаш игри много по-лесно.
През 2001-ва година уеб базираните игри вече са набрали много голяма популярност, но с това все повече и повече хора започват да се оплакват, че тези игри консумират свободното време
на хората повече, отколкото е нужно. Любопитно е, че много хора започнали да пропускат работни дни, само и само за да могат да играят онлайн игри. Положението станало по-зле, когато се появили
добре познатите игри Mario и Hedgehog в онлайн вариант.
Положението не се подобрило, защото потребителите започнали да се състезават кой ще получи най-висок резултат на дадена игра, което подтиквало хората да играят все повече и повече. Проблем се оказал и фактът, че
Flash бил, така да се каже, "тежък" за някои машини, което породило проблеми в сферата на екшън игрите. През 2004-та година излизат Flash MX и Action Script 2.0, което спомогнало за подобряване на
производителността с Flash приложенията.
Сега, игри като “Stick Cricket” и “Bejeweled”, се играят от хиляди играчи онлайн, защото тези игри са лесни за разбиране и приятни за игра.
|
|
|